PENGENALAN
- Membincangkan
bagaimana
pengurusan
yang khusus
kepada
pelajar
yang berkeperluan
khas.
- Program-program pendidikan
yang menggunakan
kaedah-kaedah
khusus
dan sesuai
untuk
memenuhi
keperluan-keperluan
perkembangan
fizikal,
intelek,
emosi
dan sosial
individu-individu
yang berkeperluan
khas.
PEMULIHAN
- Program pemulihan
merupakan
“satu
program pendidikan
untuk
murid yang mengalami
masalah
dalam
penguasaan
kemahiran
3M yang kompleks
disebabkan
oleh faktor
persekitaran.
Program ini
dijalankan
oleh guru yang khusus,
di ruang
yang khusus.”
- Murid pemulihan
merupakan
“Murid yang menghadapi
kesukaran
dalam
penguasaan
kemahiran
asas
3M disebabkan
oleh faktor
persekitaran
dan bukan
kognitif”.
KONSEP
PEMULIHAN
•Mengutamakan
prinsip
‘menyelesaikan
masalah
seawal
mungkin’
supaya
tidak
kronik.
•Perbezaan
minat,
pengalaman,
bakat
dan gaya
belajar
mengakibatkan
segolongan
mereka
lebih
lambat
menguasai
sesuatu
kemahiran
berbanding
rakan
sebayanya
•Melalui
program pemulihan
khusus,
keperluan–keperluan
murid berpencapaian
rendah
dapat
dikenal
pasti
dan dipenuhi.
CIRI-CIRI
KANAK PEMULIHAN
•Rendah
diri
•Pasif
•Mengganggu
rakan
•Kerap
tidak
hadir
sekolah
•Lemah
pemahaman
•Malas
•Cepat
bosan
PERANAN GURU
•Menggunakan strategi pengajaran dan pembelajaran yang berlainan mengikut personaliti murid.
•Membentuk personaliti baik dalam diri setiap orang murid.
PENGAYAAN
-Memberi aktiviti tambahan kepada murid yang dapat menguasai
satu-satu
kemahiran
dalam jangka masa
yang ditetapkan atau lebih awal daripada itu.
-Murid-murid
dapat meluaskan
pengetahuan
berhubung
dengan perkara-perkara yang berkaitan dengan unit pembelajaran secara mendatar.
KONSEP
PENGAYAAN
•Melibatkan
murid-murid yang berpencapaian
melebihi
sederhana
dalam
penguasaan
kemahiran
asas.
•Dilaksanakan
melalui
aktiviti-aktiviti
tambahan
kepada
aktiviti-aktiviti
asas
di dalam
atau
luar
kelas.
•Bercorak belajar
sendiri
dan bimbingan
guru pada tahap
minima.
OBJEKTIF
PENGAYAAN
•Membolehkan
murid menjalani
aktiviti
yang lebih
mencabar
kebolehan
mereka
disamping
menambahkan
minat
dan pengalaman
yang dapat
membantu
mereka
ke
arah
perkembangan
diri
dan bakat
mereka.
JENIS PENGAYAAN
- Pengayaan
(mendatar)
adalah
aktiviti
yang berdasarkan
kepada
kebolehan
murid dalam
sesuatu
kumpulan.
- Pengayaan
(menegak)
adalah
aktiviti
yang berdasarkan
minat
dan bakat
murid dalam
kumpulan
cerdas
sahaja.