Pengertian Soisologi
•Istilah sosiologi telah diperkenalkan oleh Auguste Comte (1798 – 1857) dalam bukunya
Positive Philosophy (1842).
•Istilah ini berasal daripada perkataan latin “sosio” bermaksud “berkongsi”.
•Istilah ini juga merupakan gabungan perkataan Yunani dan Rom yang bermaksud
“pengetahuan mengenai masyarakat”.
•Kajian
saintifik
mengenai
interaksi
sosial
dan organisasi
(Vander Zanden
1996).
•Kajian
saintifik
mengenai
masyarakat
dari
pelbagai
perspektif
seperti
fungsi
masyarakat,
bentuk organisasi,
dll
(Jary
& Jary
1995).
•Kajian
mengenai
kehidupan
sosial
manusia,
kumpulan-kumpulan
dan masyarakat
(Giddens 1993).
•Bidang
sosiologi
memfokuskan
kepada
fenomena
sosial
hubungan
dan interaksi manusia
(Waters 1994).
•Sistematik
dan saintifik =
kelogikannya,
bukti, akal, kajian,
pemerhatian,
guna generalisasi,
merekod, ada kebenaran, bersistematik, analisis, bersifat
objektif (tiada dipengaruhi
kepercayaan atau nilai) dan soal selidik.
•Masyarakat =
kumpulan manusia yang saling berhubung yang membentuk jalinan yang
melahirkan pelbagai fenomena sosial
•Sudut =
meliputi kepelbagaian budaya, stratifikasi, populasi, politik dan sebagainya.
•Tujuan
utama sosiologi
ialah untuk mengetahui struktur asas masyarakat manusia,
mengenal
pasti
tekanan-tekanan utama yang melemahkan
mereka
dan mempelajari syarat
syarat yang membentuk kehidupan sosial mereka.
Tokoh-tokoh Sosiologi
Perspektif Sosiologi
•Disiplin sosiologi mempunyai
perspektifnya yang tersendiri tentang masyarakat dan tingkah
laku sosial.
•Tumpuan perspektif sosiologi
adalah pada tingkah laku masyarakat,
memahami corak
interaksi dan
proses kelompok.
Teori Fungsionalisme
•Dipelopori
oleh Auguste
Comte (1798-1857).
•Masyarakat
dianggap
seperti tubuh badan yang mempunyai
fungsi tersendiri.
•Struktur
sosial
akan menentukan kelancaran dan keharmonian masyarakat.
•Penekanan:
fungsi-fungsi pendidikan adalah untuk kepentingan masyarakat.
•Menekankan
pengaruh luaran ke atas pendidikan (komuniti
sekolah adalah penerima pasif
apa yang ditentukan pihak luar).
•Misalnya
seperti aspek kurikulum, pedagogi, disiplin murid, peperiksaan, dsb.
•Perkembangan
individu tidak diutamakan.
•Masyarakat
dianalogikan sebagai satu tubuh badan manusia, yang mempunyai beberapa
bahagian
dengan fungsi-fungsi tersendiri.
•Fungsi
perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan-kegiatan yang menyumbang kepada
kestabilan dan
penerusan/survival masyarakat.
•Atau dikenali sebagai teori konsensus
•Menekankan
kepentingan pengekalan status quo dalam
sistem masyarakat.
Konflik
Aliran Karl Marx
•Dipelopori
oleh Karl Marx (1818-1883)
dan diikuti
oleh Max Webber (1864
– 1920)
•Teori
ini
melihat
masyarakat
daripada
perspektif konflik dan perubahan.
•Konflik
boleh
berlaku
antara
kelas
sosial
berbeza,
kelas
sosial
yang sama, dalam
keluarga
atau
kumpulan
yang mahukan perubahan.
•Konflik
dalam
masyarakat
menyumbang kepada perubahan sosial.
•Faktor-faktor ekonomi seperti
tanah,
modal, industri,
dan perdagangan. merupakan
asas
kepada pembentukan masyarakat
•Faktor selain
ekonomi
seperti
agama, institusi politik,
keluarga,
dan pendidikan dikenali
sebagai
superstruktur yang dibentuk dan dipengaruhi oleh faktor asas iaitu ekonomi.
Aliran Weber
•Konflik antara
kelas
sosial
bukan
disebabkan
oleh faktor ekonomi
semata-mata
tetapi
mungkin
disebabkan
agar dipandang tinggi
oleh masyarakat (pengiktirafan)
atau
Proses
Legitimisasi (pengesahan).
•Setelah melalui
proses legitimisasi
barulah
wibawa
dicapai
oleh sesuatu kumpulan
status/kelas sosial.
•Teori Konflik melihat pendidikan sebagai alat yang digunakan oleh pihak dominan
untuk
mengekalkan kuasanya.
•Mengaitkan fenomena di sekolah
dengan apa yang berlaku di luar sekolah
seperti latar
belakang keluarga, kelas sosial, dsb.
•Perkembangan individu
tidak diutamakan.
Interaksionisme
•Dipelopori
oleh George Herbert Mead (1863-1931).
•Interaksi
simbolik
melihat bagaimana individu membentuk dan dibentuk oleh interaksinya
dengan orang lain.
•Makna simbolik diperoleh
dari bentuk simbol seperti
perkataan, perlakuan, objek, bahasa
berguna semasa interaksi menyebabkan hubungan bertambah mesra.
•Teori
ini
melihat
pendidikan
dari
sudut individu (mikro).
•Melihat
interaksi murid, guru, dan pihak pentadbiran di sekolah.
•Misalnya
bagaimanakah
aksi
murid apabila berhadapan
dengan
guru, bentuk hubungan
antara
guru dan murid yang dikehendaki,
dan jenis-jenis
salah laku
yang kerap dilakukan.
•Teori
ini
menjelaskan
apa yang berlaku di sekolah tanpa mengaitkan dengan apa yang
berlaku dalam masyarakat.
7 Prinsip Asas Interaksionisme
1.Manusia tidak sama dengan binatang kerana
manusia mempunyai keupayaan berfikir
2.Keupayaan berfikir manusia dibentuk oleh
interaksi sosial
3.Dalam interaksi sosial, manusia
mempelajari simbol dan makna yang membolehkan
mereka mengamalkan keupayaan
berfikir yang ada pada mereka.4.Simbol dan makna
membolehkan manusia
beraksi dan berinteraksi
5.Manusia berupaya mengubahsuai simbol dan
makna berdasarkan interpretasi mereka
terhadap sesuatu situasi
6.Manusia berupaya menjangkakan kesan
tindakan, membuat penilaian baik-buruk, dan
menentukan tindakan yang sesuai.
7.Jalinan aksi dan interaksi akan membentuk
kumpulan dan masyarakat.
Pendidikan
•Syed
Muhammad Qutb- pendidikan
ialah
suatu proses membentuk manusia
secara
menyeluruh
dan seimbang. Tujuan
utama
pendidikan
ialah
untuk
memperkembangkan
potensi
intelek,
fizikal,
emosi
dan rohani manusia
ke
arah
kesempurnaan.
•John
Dewey – pendidikan
ialah
suatu
proses perkembangan individu. Pendidikan
merupakan
usaha
mengatur
ilmu
pengetahuan
untuk
menambahkan
lagi
pengetahuan
semula
jadi
yang ada padanya,
supaya
dapat
hidup
dengan
lebih
berguna
dan lebih
selamat
lagi.
Pengertian Pendidikan
•Pendidikan
= proses pemindahan secara formal dan tidak formal pengetahuan, kemahiran,
dan nilai
yangberlaku antara
satu
generasi
ke
satu
generasi
yang lain atau dalam
generasi
yang sama (Amir Hasan 2006)
•Pendidikan
dapat
dilihat
sebagai
satu
‘proses’ dan sebagai suatu
‘produk’
(hasil).
•Pendidikan
sebagai
suatu
proses, bererti bagaimana seseorang itu diasuh dan diajar dan
pendidikan sebagai suatu produk adalah kesan berlaku pembelajaran, iaitu
pertambahan
pengetahuan
dan kemahiran
serta perubahan
cara berfikir
seseorang.
•Kajian
tentang
proses dan hasil pendidikan
adalah
melibatkan
berbagai-bagai
disiplin
ilmu.
•Setiap
disiplin
ilmu
memberi
tafsiran
pendidikan
mengikut
perspektifnya.
•Berikut
ialah
contoh
tafsiran
pendidikan
dari
perspektif sosiologi,
ekonomi,
sains
politik
dan psikologi.
Sosiologi Pendidikan
•Kajian yang sistematik dan saintifik
mengenai hubungan antara pendidikan dengan
masyarakat, yang seterusnya mempengaruhi matlamat, bentuk
institusi, pentadbiran,
kurikulum, dan kaedah
pdp.
No comments:
Post a Comment