Saturday, 8 December 2018

Bab 2 - Interaksi dan Pembelajaran

TEORI-TEORI PERKEMBANGAN MANUSIA



§Proses mempelajari peranan, status dan nilai yang perlu ada pada seseorang
dalam institusi sosial.
§Satu proses pembelajaran berterusan. Bermula dari pemindahan norma/nilai
dalam keluarga/budaya
§Apa yang dipelajari ketika kanak-kanak akan menjadi pendirian atau konsep.
§Semakin dewasa, manusia mempelajari lebih banyak hasil dari interaksi.

JENIS-JENIS SOSIALISASI


Primer/Permulaan
1. Berlaku dalam keluarga dan memainkan peranan penting dalam perkembangan masa
depan seseorang.
2. Di peringkat ini kanak-kanak belajar dari orang dewasa/ ahli keluarga bagi membina
konsep diri, personaliti, kemahiran motor, penaakulan dan kemahiran bahasa

Sekunder/Penyertaan
1. Satu proses sosialisasi rangsangan di luar lingkungan primer (keluarga)
2. Proses bagaimana budaya dipindahkan kepada individu melalui agen sosialisasi seperti
rakan sebaya, guru, media massa, bahan ditonton/ dibaca, sekolah, gender, kelas sosial
dan ras.
3. Individu akan memilih peranan sendiri yang dirasakan sesuai untuk dirinya

Resosialisasi/Sosialisasi Semula
1. Proses seseorang menukar atau mengalihkan konsep diri dan cara hidup sedia ada
2. Boleh berlaku dalam situasi perubahan suasana, citarasa sama ada dalam masyarakat,
sekolah, bilik darjah dll.

SOSIALISASI DAN PENDIDIKAN

šSosialisasi sebagai matlamat pendidikan di Malaysia
šGuru & rakan sebagai agen sosialisasi
šSosialisasi berlaku melalui interaksi sosial antara seorang individu murid dengan guru
dan rakan
šInteraksi sosial di sekolah umumnya dan dalam bilik darjah/semasa pembelajaran
khususnya

GURU SEBAGAI MODEL

Kamus Dewan edisi ke empat, model didefinisikan sebagai
“Seseorang atau sesuatu yang dapat   dijadikan contoh atau teladan (untuk ditiru   atau
diteladani)”




Penampilan & Bahasa Tubuh
šPerlu menunjukkan ciri-ciri profesionalisme guru dan mengikut etika berpakaian
šRujuk pekeliling ikhtisas yang berkaitan untuk panduan pemakaian guru di bilik darjah
šBahasa tubuh menyampaikan mesej kepada murid mengenai perwatakan dan
kewibawaan sebagai seorang guru
šSenyum dan mempunyai kontak mata dengan murid
šGerak-geri yang bertenaga dan bersemangat
šEkspresi muka: senyum, tenang
šKontak mata: menunjukkan keprihatinan dan juga sebagai tanda amaran
šParalinguistik: kekuatan nada suara, tonasi, artikulasi, berhenti sejenak, dan kelajuan
percakapan
šPostur Tubuh: menggambarkan tahap minat, keterbukaan, & tahap emosi. Berpeluk
tubuh, menyeluk saku
šPergerakan badan: tidak statik di hadapan kelas/di meja, bergerak menghampiri murid,
beri peluang kepada murid yang pemalu untuk bertanya
šRuang peribadi dan sentuhan: peka dengan ruang peribadi murid dan sensitiviti
masyarakat setempat, sentuhan pada bahu sebagai galakan

Tingkah laku
šMelambangkan keperibadian sebagai seorang manusia
šSopan
šBerhemah tetapi tegas
šBerempati, menangani masalah dengan adil
šMenggunakan bahasa yang sesuai
šKawal emosi dan fikir dahulu sebelum berkata-kata

Contoh Teladan
šMenunjukkan minat terhadap perkara yang diajar
šSentiasa ceria, tenang, dan mempunyai unsur humor
šMengamalkan komunikasi berkesan
šIkhlas ketika mengajar
šMenggalakkan semangat kekitaan dan prihatin terhadap semua murid
šBerempati dengan masalah yang dihadapi murid
šMenegur/menyapa/memberi salam terlebih dahulu
šIngat nama murid
šGunakan bahasa yang sopan
šMinta pertolongan daripada murid dan bukannya memerintah/mengarah
šUcapkan terima kasih kepada murid

Pengetahuan yang luas
šSentiasa memperkembangkan pengetahuan dan kemahiran dalam subjek yang diajar
šMempunyai pengetahuan mengenai hal ehwal semasa
šBersikap kreatif dan inovatif dalam pengajaran

Sifat kepimpinan
šKepimpinan autokratik, demokratik, dan laissez-faire
šMenggunakan kepimpinan yang bersesuaian dengan situasi

DINAMIKA BILIK DARJAH
šPembentukan kumpulan-kumpulan kecil yang mempunyai ciri, nilai, tingkah laku, dan
minat yang sama.
šKajian sosiometri untuk mengenal pasti pola interaksi dan persahabatan dalam bilik
darjah.
  - murid yang disukai/paling berpengaruh
  - kelompok-kelompok kecil yang rapat
  - murid terpinggir/tidak disukai

FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PEMBENTUKAN DINAMIKA DALAM BILIK DARJAH
šJantina
šBangsa/agama
šStatus sosioekonomi
šPencapaian akademik
šPersonaliti
šGaya pembelajaran

PERANAN GURU DALAM DINAMIKA KUMPULAN
šMengenal pasti bentuk dinamika kumpulan dalam bilik darjah
šMemberi perhatian kepada kumpulan murid yang terpinggir/tidak disukai
šMenggunakan kuasa penularan
šBimbing kumpulan untuk membentuk ciri-ciri yang diingini
šGuru sendiri bertindak sebagai model

INTERAKSI DALAM PEMBELAJARAN

Konsep Interaksi
šSaling tindakan/berhubungan antara dua atau beberapa pihak.
šInteraksi dua pihak: interaksi seorang guru dengan seorang muridnya.
šInteraksi beberapa pihak: interaksi murid-murid dalam aktiviti pembelajaran
šInteraksi lisan dan bukan lisan

Jenis Interaksi


Interaksi Sehala

šGaya kepimpinan/pengelolaan aktiviti pembelajaran secara AUTOKRATIK
šPembelajaran berpusatkan guru
šGuru sebagai pemberi/penyampai maklumat dan kemahiran manakala murid sebagai
penerima maklumat
šMurid bersikap pasif, jarang berkomunikasi dengan guru atau murid yang lain.
šKurang berkesan sekiranya diamalkan pada keseluruhan proses P&P
šSesuai digunakan semasa memberi arahan/taklimat atau fakta penting kepada murid

Interaksi Dua Hala

šPenyertaan murid alam P&P melalui interaksi guru-murid.
šGuru bertanya murid tentang pengajaran yang disampaikan untuk menilai kefahaman
murid
šMurid bertanya soalan sekiranya tidak memahami pengajaran
šTIADA interaksi antara murid-murid

Interaksi Kumpulan


šGaya kepimpinan/pengelolaan aktiviti pembelajaran secara DEMOKRATIK
šInteraksi aktif berlaku antara guru-murid dan murid-murid
šGuru bertindak sebagai fasilitator
šMurid-murid saling berbincang dan berkomunikasi
šMewujudkan kerjasama, hormat-menghormati, toleransi, bertukar fikiran, dan tolong
menolong
šSering diamalkan dalam tugasan amali, projek, dan pembentangan

Cara membentuk interaksi yang sihat dalam pembelajaran
šMengamalkan sistem demokratik dalam proses pembelajaran
šPenyoalan dalam pengajaran
šMempelbagaikan aktiviti pembelajaran
šMenggunakan kaedah pembelajaran koperatif
šMenggalakkan pembelajaran dalam kumpulan kecil
šMemupuk sikap yang betul terhadap interaksi

No comments:

Post a Comment