TEORI-TEORI PERKEMBANGAN MANUSIA
§Proses mempelajari peranan, status dan
nilai yang perlu ada pada seseorang
dalam institusi sosial.
§Satu proses pembelajaran berterusan. Bermula dari pemindahan norma/nilai
dalam keluarga/budaya
§Apa yang dipelajari ketika kanak-kanak
akan menjadi pendirian atau konsep.
§Semakin dewasa, manusia
mempelajari lebih banyak hasil dari interaksi.
JENIS-JENIS SOSIALISASI
Primer/Permulaan
1. Berlaku dalam
keluarga dan memainkan peranan penting dalam perkembangan masa
depan seseorang.
2. Di peringkat ini kanak-kanak belajar dari
orang dewasa/ ahli keluarga bagi membina
konsep diri, personaliti, kemahiran
motor, penaakulan dan
kemahiran bahasa
Sekunder/Penyertaan
1. Satu
proses
sosialisasi rangsangan di luar lingkungan primer (keluarga)
2. Proses
bagaimana budaya dipindahkan kepada individu melalui agen sosialisasi seperti
rakan sebaya, guru, media massa, bahan ditonton/ dibaca, sekolah, gender, kelas
sosial
dan ras.
3. Individu
akan memilih peranan sendiri yang dirasakan sesuai untuk dirinya
Resosialisasi/Sosialisasi Semula
1. Proses
seseorang menukar atau mengalihkan konsep diri dan cara hidup sedia ada
2. Boleh
berlaku
dalam situasi perubahan suasana, citarasa sama ada dalam masyarakat,
sekolah,
bilik darjah dll.
SOSIALISASI DAN PENDIDIKAN
Sosialisasi
sebagai matlamat pendidikan di Malaysia
Guru
& rakan sebagai agen sosialisasi
Sosialisasi
berlaku melalui interaksi sosial antara
seorang individu murid dengan guru
dan rakan
Interaksi
sosial di sekolah umumnya dan dalam bilik darjah/semasa pembelajaran
khususnya
GURU SEBAGAI MODEL
Kamus
Dewan edisi ke empat, model didefinisikan sebagai
“Seseorang atau sesuatu yang dapat dijadikan contoh atau teladan (untuk ditiru atau
diteladani)”
Penampilan & Bahasa Tubuh
Perlu
menunjukkan ciri-ciri profesionalisme guru dan mengikut etika berpakaian
Rujuk
pekeliling ikhtisas yang berkaitan untuk panduan pemakaian guru di bilik darjah
Bahasa
tubuh menyampaikan mesej kepada murid mengenai perwatakan dan
kewibawaan
sebagai seorang guru
Senyum
dan mempunyai kontak mata dengan murid
Gerak-geri
yang bertenaga dan bersemangat
Ekspresi
muka: senyum, tenang
Kontak
mata: menunjukkan keprihatinan dan juga sebagai tanda amaran
Paralinguistik:
kekuatan nada suara, tonasi, artikulasi, berhenti sejenak, dan kelajuan
percakapan
Postur
Tubuh: menggambarkan tahap minat, keterbukaan, & tahap emosi. Berpeluk
tubuh, menyeluk saku
Pergerakan
badan: tidak statik di hadapan kelas/di meja, bergerak menghampiri murid,
beri
peluang kepada murid yang pemalu untuk bertanya
Ruang
peribadi dan sentuhan: peka dengan ruang peribadi murid dan sensitiviti
masyarakat setempat, sentuhan pada bahu sebagai galakan
Tingkah laku
Melambangkan
keperibadian sebagai seorang manusia
Sopan
Berhemah
tetapi tegas
Berempati,
menangani masalah dengan adil
Menggunakan
bahasa yang sesuai
Kawal
emosi dan fikir dahulu sebelum berkata-kata
Contoh Teladan
Menunjukkan
minat terhadap perkara yang diajar
Sentiasa
ceria, tenang, dan mempunyai unsur humor
Mengamalkan
komunikasi berkesan
Ikhlas
ketika mengajar
Menggalakkan
semangat kekitaan dan prihatin terhadap semua murid
Berempati
dengan masalah yang dihadapi murid
Menegur/menyapa/memberi
salam terlebih dahulu
Ingat
nama murid
Gunakan
bahasa yang sopan
Minta
pertolongan daripada murid dan bukannya memerintah/mengarah
Ucapkan
terima kasih kepada murid
Pengetahuan yang luas
Sentiasa
memperkembangkan pengetahuan dan kemahiran dalam subjek yang diajar
Mempunyai
pengetahuan mengenai hal ehwal semasa
Bersikap
kreatif dan inovatif dalam pengajaran
Sifat kepimpinan
Kepimpinan
autokratik, demokratik, dan laissez-faire
Menggunakan
kepimpinan yang bersesuaian dengan situasi
DINAMIKA BILIK DARJAH
Pembentukan
kumpulan-kumpulan kecil yang mempunyai ciri, nilai, tingkah laku, dan
minat
yang sama.
Kajian
sosiometri untuk mengenal pasti pola interaksi dan persahabatan dalam bilik
darjah.
-
murid yang disukai/paling berpengaruh
-
kelompok-kelompok kecil yang rapat
-
murid terpinggir/tidak disukai
FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PEMBENTUKAN DINAMIKA DALAM BILIK DARJAH
Jantina
Bangsa/agama
Status
sosioekonomi
Pencapaian
akademik
Personaliti
Gaya
pembelajaran
PERANAN GURU DALAM DINAMIKA KUMPULAN
Mengenal
pasti bentuk dinamika kumpulan dalam bilik darjah
Memberi
perhatian kepada kumpulan murid yang terpinggir/tidak disukai
Menggunakan
kuasa penularan
Bimbing
kumpulan untuk membentuk ciri-ciri yang diingini
Guru
sendiri bertindak sebagai model
INTERAKSI DALAM PEMBELAJARAN
Konsep Interaksi
Saling
tindakan/berhubungan antara dua atau beberapa pihak.
Interaksi
dua pihak: interaksi seorang guru dengan seorang muridnya.
Interaksi
beberapa pihak: interaksi murid-murid dalam aktiviti pembelajaran
Interaksi
lisan dan bukan lisan
Jenis Interaksi
Interaksi Sehala
Gaya
kepimpinan/pengelolaan aktiviti pembelajaran secara AUTOKRATIK
Pembelajaran
berpusatkan guru
Guru
sebagai pemberi/penyampai maklumat dan kemahiran manakala murid sebagai
penerima maklumat
Murid
bersikap pasif, jarang berkomunikasi dengan guru atau murid yang lain.
Kurang
berkesan sekiranya diamalkan pada keseluruhan proses P&P
Sesuai
digunakan semasa memberi arahan/taklimat atau fakta penting kepada murid
Interaksi Dua Hala
Penyertaan
murid alam P&P melalui interaksi guru-murid.
Guru
bertanya murid tentang pengajaran yang disampaikan untuk menilai kefahaman
murid
Murid
bertanya soalan sekiranya tidak memahami pengajaran
TIADA
interaksi antara murid-murid
Interaksi Kumpulan
Gaya
kepimpinan/pengelolaan aktiviti pembelajaran secara DEMOKRATIK
Interaksi
aktif berlaku antara guru-murid dan murid-murid
Guru
bertindak sebagai fasilitator
Murid-murid
saling berbincang dan berkomunikasi
Mewujudkan
kerjasama, hormat-menghormati, toleransi, bertukar fikiran, dan tolong
menolong
Sering
diamalkan dalam tugasan amali, projek, dan pembentangan
Cara membentuk interaksi yang
sihat dalam pembelajaran
Mengamalkan
sistem demokratik dalam proses pembelajaran
Penyoalan
dalam pengajaran
Mempelbagaikan
aktiviti pembelajaran
Menggunakan
kaedah pembelajaran koperatif
Menggalakkan
pembelajaran dalam kumpulan kecil
Memupuk
sikap yang betul terhadap interaksi
No comments:
Post a Comment