Hubungan Sekolah dan Masyarakat
- Hubungan sekolah dan masyarakat merupakan suatu bentuk jaringan yang kompleks.
- Interaksi sekolah berlaku secara tiga dimensi interaksi dalam sekolah dan tiga dimensi interaksi luar sekolah.
Bentuk Jalinan Tiga Dimensi Interaksi Sekolah
Faktor luaran dan dalaman sekolah
•Di sekolah, tiga pihak yang
secara langsung terlibat dalam jalinan interaksi ialah pihak pentadbir,
guru, murid.
•Tiga dimensi interaksi dengan pihak luar melibatkan sekolah, ibu bapa, dan
komuniti dalam masyarakat.
•Terdapat hubungan antara faktor-faktor luar sekolah dengan faktor-faktor dalaman sekolah.
•Misalnya faktor-faktor seperti kelas sosial, etnik, dan
gender, mempengaruhi corak pembelajaran dan sahsiah
murid di sekolah.
•Faktor-faktor dalaman sekolah seperti gaya kepimpinan, peranan para
guru, dan bentuk interaksi yang
berlaku menyumbang kepada pencapaian dan sahsiah
murid di sekolah.
•Bagi interaksi dalaman sekolah, situasi pengajaran dan pembelajaran ditentukan oleh
kepimpinan yang
berkesan. Kepimpinan yang
berkesan mampu mencapai matlamat masyarakat terutama dari segi pencapaian akademik dan sahsiah.
•Pengetua harus mempunyai interaksi yang
positif dengan
guru-guru dan begitulah sebaliknya.
Hubungan
antara pihak sekolah dengan pihak di luar sekolah
•Terdapat
bentuk-bentuk hubungan interaksi antara pihak sekolah dengan pihak-pihak di
luar sekolah terutamanya ibu bapa, penjaga, komuniti-komuniti dalam masyarakat.
•Pengetua
adalah individu yang secara idealnya perlu merintis pembinaan hubungan yang
baik dengan luar sekolah, dan dibantu oleh guru-guru lain di sekolah.
•Misalnya,
interaksi yang baik dalam PIBG dapat membantu menjayakan program-program
sekolah.
•Pengetua
boleh melibatkan komuniti-komuniti sekitar dalam menjayakan
aktiviti-aktivitinya.
Perkongsian Pintar
Hubungan
tiga dimensi antara sekolah, ibu bapa dan masyarakat:
•mencapai
matlamat atau objektif yang sama
•perlu
ada hubungan yang mantap dan akrab
•gabungan
strategik yang membawa faedah sinergi kepada
semua pihak yang terlibat
Matlamat Perkongsian
a. Sekolah sebagai sebuah institusi sosial tidak wujud bersendirian.
b. Sekolah sebagai sebuah institusi sosial yang
kompleks, (tidak perlu timbul keraguan dan
salah faham.)
c. Memerlukan keprihatinan dan permuafakatan antara pihak sekolah dan masyarakat dalam mengatasinya.
Kepentingan Perkongsian
•Masyarakat
dan Sekolah: Saling memerlukan
•Sekolah sebagai agen perubahan masyarakat
•Masalah masyarakat merupakan masalah sekolah juga.
•Budaya adalah hak masyarakat.
Hubungan Sekolah
& Ibu Bapa (PIBG)
•Ibu bapa hendaklah menjadi role
model kepada anak.
•Salah
satu peranan yang
boleh dimainkan oleh
PIBG adalah sebagai
orang tengah antara guru
dan ibu bapa.
•Tindakan PIBG
membela nasib
guru: (bersemangat dan selesa ketika bertugas)
•Hubungan yang
mesra ini mampu melenyapkan prasangka antara ibu bapa dengan
guru.
•Perbincangan boleh diadakan dari semasa ke semasa dengan pihak sekolah
demi mengatasi sebarang kelemahan dan masalah yang
dihadapi.
•Kepakaran dan pengalaman anggota masyarakat amatlah dialu-alukan.
•Penglibatan aktif PIBG
dapat mencabar minda, menarik minat dan memberikan motivasi yang
tinggi kepada pelajar.
•Persatuan Ibu Bapa dan
Guru ( PIBG ) adalah sebuah organisasi yang
penting terhadap perkembangan sesebuah sekolah.
•Peranan dan tanggungjawab PIBG
di sesebuah sekolah memberi kesan kepada kemajuan dan pencapaian sekolah.
•Pengurusan PIBG
yang cemerlang akan melahirkan sekolah yang
terbilang.
•Pengurusan PIBG
harus cekap dan berkesan.
•Sebarang perbezaan dari segi pandangan dan pendapat dalam kalangan kita bukanlah penghalang.
•Menambahkan
dana persatuan dengandan kerjasama pucuk pimpinan dan semua ahli persatuan.
•Satu
strategi yang boleh dilaksanakan ialah dengan merapatkan hubungan sekolah dengan ibu bapa melalui PIBG.
Hubungan
dan kerjasama ini akan mewujudkan pemuafakatan yang
saling memerlukan ibarat
aur dengan tebing bagi menjana
kecemerlangan sekolah dan melahirkan
masyarakat 1
Malaysia.
No comments:
Post a Comment