Wednesday, 19 December 2018

Bab 13: Sekolah dan Persekitaran


Hubungan Sekolah dan  Masyarakat
  • Hubungan sekolah dan masyarakat merupakan suatu bentuk jaringan yang kompleks.
  • Interaksi sekolah berlaku secara tiga dimensi interaksi dalam sekolah dan tiga dimensi interaksi luar sekolah




Bentuk Jalinan Tiga Dimensi Interaksi Sekolah
Faktor luaran dan dalaman sekolah
Di sekolah, tiga pihak yang secara langsung terlibat dalam jalinan interaksi ialah pihak pentadbir, guru, murid.
Tiga dimensi interaksi dengan pihak luar melibatkan sekolah, ibu bapa, dan komuniti dalam masyarakat.
Terdapat hubungan antara faktor-faktor luar sekolah dengan faktor-faktor dalaman sekolah.
Misalnya faktor-faktor seperti kelas sosial, etnik, dan gender, mempengaruhi corak pembelajaran dan sahsiah murid di sekolah.
Faktor-faktor dalaman sekolah seperti gaya kepimpinan, peranan para guru, dan bentuk interaksi yang berlaku menyumbang kepada pencapaian dan sahsiah murid di sekolah.
Bagi interaksi dalaman sekolah, situasi pengajaran dan pembelajaran ditentukan oleh kepimpinan yang berkesan. Kepimpinan yang berkesan mampu mencapai matlamat masyarakat terutama dari segi pencapaian akademik dan sahsiah
Pengetua harus mempunyai interaksi yang positif dengan guru-guru dan begitulah sebaliknya.



Hubungan antara pihak sekolah dengan pihak di luar sekolah
Terdapat bentuk-bentuk hubungan interaksi antara pihak sekolah dengan pihak-pihak di luar sekolah terutamanya ibu bapa, penjaga, komuniti-komuniti dalam masyarakat.
Pengetua adalah individu yang secara idealnya perlu merintis pembinaan hubungan yang baik dengan luar sekolah, dan dibantu oleh guru-guru lain di sekolah.
Misalnya, interaksi yang baik dalam PIBG dapat membantu menjayakan program-program sekolah.
Pengetua boleh melibatkan komuniti-komuniti sekitar dalam menjayakan aktiviti-aktivitinya. 

Perkongsian Pintar
Hubungan tiga dimensi antara sekolah, ibu bapa dan masyarakat:
mencapai matlamat atau objektif yang sama
perlu ada hubungan yang mantap dan akrab
gabungan strategik yang membawa faedah sinergi kepada semua pihak yang terlibat 

Matlamat Perkongsian
a. Sekolah sebagai sebuah institusi sosial tidak wujud bersendirian.
b. Sekolah sebagai sebuah institusi sosial yang kompleks, (tidak perlu timbul keraguan dan salah faham.)
c. Memerlukan keprihatinan dan permuafakatan antara pihak sekolah dan masyarakat dalam mengatasinya.

Kepentingan Perkongsian
Masyarakat dan Sekolah: Saling memerlukan
Sekolah sebagai agen perubahan masyarakat
Masalah masyarakat merupakan masalah sekolah juga. 
Budaya adalah hak masyarakat

Hubungan Sekolah & Ibu Bapa (PIBG)
Ibu bapa hendaklah menjadi role model kepada anak.
Salah satu peranan yang boleh dimainkan oleh PIBG adalah sebagai
 orang tengah antara guru dan ibu bapa.
Tindakan PIBG membela nasib guru: (bersemangat dan selesa ketika bertugas)
Hubungan yang mesra ini mampu melenyapkan prasangka antara ibu bapa dengan guru.
Perbincangan boleh diadakan dari semasa     ke semasa dengan pihak sekolah demi  mengatasi sebarang kelemahan dan masalah yang dihadapi.
Kepakaran dan pengalaman anggota   masyarakat amatlah dialu-alukan.
Penglibatan aktif PIBG dapat mencabar minda, menarik minat dan memberikan motivasi yang tinggi kepada pelajar.
Persatuan Ibu Bapa dan Guru ( PIBG ) adalah  sebuah organisasi yang penting terhadap perkembangan sesebuah sekolah.
Peranan dan tanggungjawab PIBG di sesebuah sekolah memberi kesan kepada kemajuan dan pencapaian sekolah.
Pengurusan PIBG yang cemerlang akan melahirkan sekolah yang terbilang.
Pengurusan PIBG harus cekap dan berkesan.
Sebarang perbezaan dari segi pandangan  dan pendapat dalam kalangan kita bukanlah penghalang.
Menambahkan dana persatuan dengandan kerjasama pucuk pimpinan dan semua ahli persatuan.
Satu strategi yang boleh dilaksanakan ialah dengan merapatkan hubungan sekolah dengan ibu bapa melalui PIBG.  

Hubungan dan kerjasama ini akan mewujudkan pemuafakatan yang
saling memerlukan ibarat  aur dengan tebing bagi menjana
kecemerlangan sekolah dan melahirkan masyarakat 1 Malaysia.  





No comments:

Post a Comment