Definisi Pengurusan
•Proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal
daya usaha ahli-ahli organisasi
dan menggunakan sumber-sumber lain untuk
mencapai matlamat yang ditentukan
(Stoner,1984).
•Satu proses mendapatkan kerjasama kakitangan secara
berkesan untuk mencapai
matlamat (Robbins,1984).
•Aktiviti sistematik bagi mencari jawapan kepada
beberapa soalan khusus tentang sesuatu
masalah yang sudah dikenal pasti (Ahmad
Mahdzan, 2004).
'•Pengurusan mencakupi bagaimana sumber-sumber seperti
kewangan, manusia dan alat
alat digembleng dan digunakan untuk mencapai
matlamat organisasi (Shukur,1988).
Kepentingan Pengurusan
1.Menambah
pengetahuan
2.Meningkatkan
mutu amalan kerja guru
3.Menambahkan
produktiviti
4.Mendapatkan
keredaan Allah
Perspektif Pengurusan
1.Melibatkan
tindakan guru untuk mewujudkan persekitaran yang menggalakkan interaksi
sosial
yang positif, mewujudkan penglibatan pembelajaran aktif, dan meningkatkan
motivasi
kendiri murid (Burden 2003).
2.Usaha
mengendalikan proses pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan di sekolah.
Ia
juga merujuk kepada kemampuan mengurus perlakuan murid supaya tidak mengganggu
proses pengajaran dan pembelajaran (Ang Jit Eng 2014).
Domain:
1.Memilih satu
model falsafah pengurusan disiplin dan bilik darjah
2.Mengorganisasi persekitaran fizikal
3.Menguruskan
tingkah laku pelajar
4.Mewujudkan
persekitaran pembelajaran yang menyokong dan saling menghormati
5.Mengurus dan
melancarkan proses pengajaran
6.Menggalakkan
suasana bilik darjah yang selamat dan sihat
7.Berinteraksi
dengan rakan sekerja, ibu bapa, dan pihak lain untuk mencapai
objektif
pengurusan pembelajaran
Pengurusan Bilik Darjah
Strategi Pengurusan Bilik Darjah
1.Berpusatkan
Pelajar
a.Pelajar
mengambil alih sedikit tanggungjawab untuk apa yang diajar dan
bagaimana ia
dapat mempelajarinya.
b.Murid
digalakkan untuk melibatkan
secara aktif dalam aktiviti dirancang sama
ada secara individu, kumpulan kecil, atau kelas.
c.Pengajaran
dijalankan secara individu atau kumpulan-kumpulan kecil dan tidak
dijalankan
secara keseluruhan kelas.
2.Berpusatkan Bahan
a.Guru menggunakan bahan seperti buku, blok-blok binaan, bahan lukisan,
peralatan saintifik, komputer, pusat sumber, dan
lain-lain untuk menjalankan
pengajarannya.
b.Bahan pembelajaran yang diperlukan akan disusun mengikut kesesuaian
perancangan
c.Guru berperanan sebagai pembimbing
3.Berpusatkan
Guru
a.Guru menguasai proses pengajaran dan pembelajaran.
b.Guru mengarah pemikiran dan
penglibatan pelajar.
c.Cth: kuliah, penghafalan, menyalin nota, membuat latihan serta soalan-soalan yang diberi
oleh guru
Prinsip Pengajaran
Pengurusan Pelbagai Budaya
•Implikasi Kepelbagaian Sosiobudaya kepada murid
- Penerimaan dan layanan adil
- Pedagogi & strategi pembelajaran
- Pengurusan hubungan
- Pemilihan bahan sumber
•Program Silang Budaya
Pengurusan Pelbagai Upaya
•Pemulihan
•Pengayaan
•Berkeperluan Khas: pintar cerdas, autisme, disleksia
•Program Pendidikan Inklusif
•Program Pendidikan Orang Asli dan Peribumi
Pentaksiran Berasaskan Sekolah
Pengurusan Sekolah
1.Sekolah
merupakan organisasi yang unik dan tidak terdapat pada mana-mana organisasi
di dunia
(Sharpe 1989).
2.Keunikan ini
memerlukan pengurus
yang berpengetahuan dan berkemahiran yang tidak
oleh pengurus organisasi lain.
3. Ciri yang
menjadikan organisasi sekolah kini paling sukar ditadbir:
a.Sekolah
dan sistemnya adalah organisasi manusia. Klien dan
bahan mentahnya
manusia, sumbernya manusia dan matlamatnya berkait dengan
manusia.
b.Kumpulan
sasaran manusia - kanak-kanak dan remaja yang kompleks dalam
period
perkembangan mental, fizikal, emosi dan sosial.
c.Matlamat utama sekolah berkait dengan pendidikan. Pendidikan berkait dengan
pembelajaran, perkembangan dan pembangunan diri manusia.
d.Manusia adalah modal insan atau aset utama sesebuah negara.
4.Pengurusan
sekolah perlu kreatif dan inovatif bagi membentuk organisasi sekolah yang
dinamis- pengetahuan
baru, budaya saintifik, penyebaran teknologi maklumat dan
pembangunan potensi
manusia (Abd Rahim Abd Rashid 2001)
5.Namun, sekolah
merupakan institusi yang paling lambat berubah, konservatif dan
mengekalkan
amalan tradisional yang tidak sesuai dengan kehendak semasa (Senge
2000).
6.Lantaran itu, pengurusan strategik di kalangan
pengurus di sekolah-sekolah amat penting
bagi wujudkan sekolah yang berkesan.
Akta Pendidikan 1996
•Landasan dan wawasan
•Sistem pendidikan kebangsaan di semua peringkat
•Kedudukan bahasa kebangsaan
•Kurikulum kebangsaan
•Peperiksaan awam
•Bahasa kebangsaan sebagai mata pelajaran wajib
•Pengajaran Bahasa Cina dan Bahasa Tamil
•Bahasa Kaum Asli
•Kategori Sekolah
•Menubuh dan menyelenggara tadika
•Kurikulum untuk tadika
•Tempoh pendidikan rendah
Operasi Pengurusan & Pentadbiran Sekolah
•Pengetua/ Guru Besar
•PK Pentadbiran & Kurikulum/ PK1
•PK HEM
•PK Kokurikulum
•PK Petang
•PK Tingkatan Enam
•Kaunselor
•Organisasi Pengurusan
•Organisasi Kurikulum
•Organisasi HEM
•Organisasi Kokurikulum
•Ketua Bidang Bahasa, Teknikal & Vokasional, Sains
& Matematik, Kemanusiaan
•Ketua Panitia
•YDP Alumni Sekolah
•YDP PIBG
Pengurusan Sumber
•Pengurusan Bilik-bilik Sumber
•Pusat Sumber dan Perpustakaan
•Bilik instruksional
•Bilik Tayang
•Bilik BOSS
•Pembelian bahan-bahan
Pengurusan Bilik Pembelajaran
•Bilik pembelajaran: bilik darjah, makmal sains, makmal
KH, studio lukisan, makmal ICT
Pengurusan Tingkah Laku/Disiplin
•Pengetua, PK HEM, Kaunselor, Guru Kanan Disiplin,
guru-guru disiplin
•Jenis-jenis salah laku: jenayah, penyalahgunaan dadah/inhalan/racun, buli,
rokok, ponteng,
lucah, kurang sopan/biadab, vandalisme, tidak amanah,
kenakalan, tidak pentingkan masa,
kekemasan diri, penglibatan politik
•Panduan Tatacara Disiplin Sekolah Untuk Pengetua, Guru
Besar, Guru Disiplin Dan Guru
Sekolah, surat pekeliling ikhtisas, panduan
disiplin peringkat sekolah
•Kategori kesalahan: berat, sederhana, ringan
•Hukuman: pembuangan, penggantungan, corporal
punishment, detention, denda, amaran
•Program peningkatan disiplin - sekolah
•Program pembangunan sahsiah diri dan disiplin murid –
sekolah & PPD
•Sistem salah laku disiplin murid – rekod maklumat
salah laku disiplin
Pengurusan Bimbingan/Penasihatan
•Falsafah Perkhidmatan Bimbingan & Kaunseling
•Rasional dan objektif
•Carta organisasi dan jawatan kuasa: akademik, kerjaya,
sahsiah, ppda
•Pendekatan: Pencegahan, Perkembangan, Pemulihan,
Krisis
•Kod Etika
•Fokus perkhidmatan: pembangunan sahsiah, peningkatan
disiplin, pendidikan kerjaya,
psikososial & kesejahteraan mental
Pengurusan Kokurikulum
•Dasar pelaksanaan
•Carta Organisasi Kokurikulum Sekolah
•Jenis Gerak Kerja Kokurikulum: Badan beruniform, Kelab
& persatuan, Sukan &
Permainan
•Peruntukan masa
•Penilaian Kokurikulum
•Lain-lain: uniform, peralatan, laporan, penghargaan
Pengurusan Sekolah dan Persekitaran
•Hubungan Guru-Ibu Bapa
•Hubungan Sekolah-Ibu Bapa
- ibu bapa sebagai sukarelawan di sekolah
- penglibatan ibu bapa dalam aktiviti utama: hari
pendaftaran, hari
pelaporan, hari sukan, hari anugerah kecemerlangan, hari penetapan
sasaran, Hari
Mesyuarat PIBG
•Penglibatan agensi kerajaan dan bukan kerajaa
- kokurikulum
- AADK
- Kementerian Kesihatan
- Kementerian Belia dan Sukan
Menggunakan pengalaman
DEFINISI PEMBELAJARAN
1.Perubahan atau kemampuan seseorang yang dapat dikekalkan tetapi tidak disebabkan
oleh pertumbuhan (Gagne 1970).
2.Sebarang perubahan tingkah laku yang agak kekal akibat pengalaman yang diperolehi
oleh seseorang atau akibat latihan yang dijalaninya (Morgan & King 1975)
3.Proses di mana pengalaman menyebabkan perubahan dalam pengetahuan dan tingkah
laku yang kekal (Woolfolk 1995)
4.Perubahan sistematik dalam tingkah laku atau penyusunan tingkah laku yang berlaku
hasil dari pengalaman dalam situasi yang tertentu (Bigge 1982)
5.Gagne (1974) menyatakan pembelajaran adalah:
- Perubahan pemikiran
- Perubahan kebolehan
- Perubahan tingkah laku
- Berkaitan dengan minat, sikap dan nilai yang dipegang dan diamalkan
- Pembelajaran memerlukan rangsangan supaya meninggalkan kesan lebih bermakna
PRINSIP PEMBELAJARAN
Prinsip pembelajaran merujuk kepada asas-asas yang menjelaskan bagaimana
suatu proses pembelajaran dapat dilaksanakan dengan berkesan di bilik darjah
(Shahabuddin et al., 2006)
1.Kesediaan pembelajaran – murid harus mempunyai kesediaan dari aspek mental, fizikal,
dan emosi sebelum belajar.
2.Pengalaman – pelajar hendaklah digalakkan menggunakan seberapa banyak organ
derianya (telinga, mata, hidung, jari) bagi mendapatkan pengalaman.
3.Latihan – murid dapat mengaplikasikan apa dipelajari dan dapat mengukuhkan
pengetahuan yang diterima dari guru
4.Kondusif - suasa pembelajaran yang selesa dari segi minda, fizikal, emosi, rohani
5.Bermatlamat - pengajaran berfokus akan memudahkan murid mengikuti secara teratur
dan sistematik dari senang ke susah, maujud ke abstrak dekat kepada jauh dll
6.Penglibatan aktif - pelajar perlu dilibatkan dalam proses p&p supaya pengajaran lebih
hidup, ceria dan bermakna
6.Persediaan awal - Persediaan guru dari segi memahami kandungan, persediaan bahan,
latar belakang murid
7.Mengkaji murid - analisis terhadap minat, kecenderungan, bakat, keperluan
8.Unsur dorongan - Suasana pengajaran berbentuk dorongan dan meyakinkan murid.
Elakkan merendahkan keupayaan. Banyakkan pujian, sokongan, penghargaan guru.
FAKTOR MEMPENGARUHI KESEDIAAN BELAJAR
•Kematangan fizikal- berupaya dari segi kognitif, afektif dan kemahiran
•Mengekalkan perhatian – beri tumpuan pengajaran guru, tumpuan mendengar,
tumpuan minat
•Dorongan - penggerak untuk menimbul dan mengekalkan minat
•Sosial dan persekitaran - ajar murid sedia menerima orang lain, prihatin terhadap
sekitar, tidak egosentrik, sedia terima pendapat
•Pengalaman sedia - murid lebih sedia dan yakin belajar sekiranya bahan
pembelajaran berkaitan dengan pengalaman mereka
JENIS-JENIS PEMBELAJARAN
Menggunakan maklumat
• Melibatkan usaha mengenal rangsangan, menamakan rangsangan, mengelas
rangsangan, membina konsep, dan membina prinsip.
Menggunakan pengalaman
• Melibatkan pembelajaran membina kebiasaan, membina kemahiran, dan menyelesaikan
masalah.
• Pembelajaran cuba jaya.
PROSES PEMBELAJARAN
•Proses dimulakan dengan penanggapan iaitu Membentuk persepsi terhadap
rangsangan diterima pancaindera (melihat, mendengar, menghidu, merasa)
•Maklumat diproses dan disimpan sebagai pengalaman/ingatan sekiranya berguna.
•Pengalaman dalam bentuk pengetahuan dan kemahiran akan dipanggil semula untuk
diguna bagi sesuatu tafsiran/menyelesaikan masalah/mencapai matlamat.
•Sekiranya tidak digunakan ia akan hilang dan dilupakan.
•Sekiranya pengalaman tersebut diproses selalu, ditokok tambah, dan diperbaharui, ia
akan kekal dalam ingatan.
No comments:
Post a Comment