Saturday, 8 December 2018

Bab 7 - Pengurusan Sumber


Suatu tempat - yang memberikan suasana pembelajaran kendiri yang selesa.
Perkhidmatan - yang ditawarkan membolehkan pelanggan mendapat dan mengamal kemahiran dalam pembelajaran.
Koleksi bahan - yang disediakan lengkap dan kemaskini sejajar dengan perkembangan pendidikan.
Agen perubahan - yang dapat memupuk potensi dan minat pelanggan di bidang pembelajaran. 

OBJEKTIF PUSAT SUMBER
1.Kecemerlangan pendidikan
2.Penggunaan kemudahan
3.Pemupukan tabiat belajar
4.Penghasilan bahan
5.Perkhidmatan pembelajaran
6.Kemahiran maklumat

FUNGSI PUSAT SUMBER

1.Mengenal pasti dan menyediakan koleksi bahan untuk keperluan kurikulum dan ko-kurikulum
2.Berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran
3.Tempat pemilihan dan penilaian bahan sebelum digunakan
4.Pintu masuk maklumat dari agensi luar
5.Mendapatkan panduan mencari, mengguna, menghasil dan mempersembahkan maklumat keperluan kurikulum
6.Penggalak aktiviti membaca dan kemahiran maklumat
7.Pengembangan kemahiran pembelajaran kendiri
8.Penyedia keperluan terkini teknologi pendidikan
9.Penyedia perkhidmatan reprografi dan rakam


CIRI-CIRI PUSAT SUMBER YANG BERKESAN
1.Warga sekolah tahu dan kenal pengurus PSS
2.Terdapat  pelbagai aktiviti galakan penggunaan PSS
3.Perkhidmatan dan koleksi digunakan dalam proses PdPc
4.Lokasi PSS di tengah-tengah kawasan sekolah agar mudah dan cepat dikunjungi
5.Warga sekolah suka dan senang datang menggunakan PSS.
6.Warga sekolah faham peranan PSS sebagai khidmat bantu kurikulum
7.Mempunyai koleksi yang sesuai, mencukupi, terkini dan menarik . 


PUSAT SUMBER YANG BERKESAN



LANGKAH PEMBENTUTAK PSS YANG BERKESAN

1.Penubuhan AJK dan pelantikan kaki tangan.

2.Rancangan pengoperasian
3.Rancangan pengurusan perkhidmatan
4.Latihan dan bengkel untuk kaki tangan (petugas)
5.Pengurusan kemudahan fizikal dan keceriaan.
6.Orientasi dan penerangan kepada pelanggan
7.Kemas kini rekod pengurusan (koleksi)
8.Promosi dan galakan penggunaan.
9.Penyemakan stok & penyediaan laporan tahunan.

BAHAN PERKAKASAN
Dalam sebuah PSS, sumber boleh dibahagikan kepada:
ØPerkakasan (hardware)
ØBahan (software)
  - Bahan cetak
         * Buku        * Bahan Khusus    * Terbitan berkala
  - Bahan bukan cetak
  * Perkakasan   * Perisian               * Carta 
  * Permainan    * Audio                  * Bahan tiga segi
  * Lutsinar          * Video dll.


KOLEKSI PUSAT SUMBER


BAHAN CETAK



BAHAN BUKAN CETAK



PERKAKASAN


PENGGUNAAN PERPUSTAKAAN SECARA OPTIMUM
PSS tidak boleh sekadar bersifat menunggu pelanggan sahaja, bahkan PSS perlu menjadi nadi pembelajaran di sekolah.

KONSEP PEMBELAJARAN BERASASKAN SUMBER
Manusia belajar pada kasar 11% mendengar dan 83% melihat. Keupayaan mengingat pada kadar 20% apa yang di dengar dan 50& apa yang dilihat dan dengar.

KAEDAH PEMBELAJARAN BERASASKAN SUMBER
meliputi satu mata pelajaran tertentu atau melibatkan berbagai disiplin pelajaran
dibimbing oleh guru dan berpusat kepada murid
bersifat individu atau secara kumpulan
menggunakan bahan bagi pembelajaran secara individu atau kumpulan

No comments:

Post a Comment