•Suatu
tempat - yang memberikan suasana pembelajaran
kendiri yang selesa.
•Perkhidmatan
- yang ditawarkan membolehkan pelanggan mendapat dan mengamal
kemahiran dalam pembelajaran.
•Koleksi
bahan - yang disediakan lengkap dan kemaskini
sejajar dengan perkembangan pendidikan.
•Agen
perubahan - yang dapat memupuk potensi dan minat
pelanggan di bidang pembelajaran.
OBJEKTIF PUSAT SUMBER
1.Kecemerlangan pendidikan
2.Penggunaan kemudahan
3.Pemupukan tabiat belajar
4.Penghasilan bahan
5.Perkhidmatan pembelajaran
6.Kemahiran maklumat
1.Mengenal pasti dan menyediakan koleksi
bahan untuk keperluan kurikulum dan ko-kurikulum
2.Berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan
yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran
3.Tempat pemilihan dan penilaian bahan
sebelum digunakan
4.Pintu masuk maklumat dari agensi luar
5.Mendapatkan panduan mencari, mengguna,
menghasil dan mempersembahkan maklumat keperluan kurikulum
6.Penggalak aktiviti membaca dan kemahiran
maklumat
7.Pengembangan kemahiran pembelajaran
kendiri
8.Penyedia keperluan terkini teknologi
pendidikan
9.Penyedia perkhidmatan reprografi dan
rakam
CIRI-CIRI PUSAT SUMBER YANG BERKESAN
1.Warga sekolah tahu dan kenal pengurus PSS
2.Terdapat
pelbagai aktiviti galakan penggunaan PSS
3.Perkhidmatan dan koleksi digunakan dalam
proses PdPc
4.Lokasi PSS di tengah-tengah kawasan
sekolah agar mudah dan cepat dikunjungi
5.Warga sekolah suka dan senang datang
menggunakan PSS.
6.Warga sekolah faham peranan PSS sebagai
khidmat bantu kurikulum
7.Mempunyai koleksi yang sesuai, mencukupi,
terkini dan menarik .
PUSAT SUMBER YANG BERKESAN
LANGKAH PEMBENTUTAK PSS YANG BERKESAN
1.Penubuhan AJK dan pelantikan kaki tangan.
2.Rancangan pengoperasian
3.Rancangan pengurusan perkhidmatan
4.Latihan dan bengkel untuk kaki tangan
(petugas)
5.Pengurusan kemudahan fizikal dan
keceriaan.
6.Orientasi dan penerangan kepada pelanggan
7.Kemas kini rekod pengurusan (koleksi)
8.Promosi dan galakan penggunaan.
9.Penyemakan stok & penyediaan laporan
tahunan.
BAHAN PERKAKASAN
Dalam
sebuah PSS,
sumber
boleh dibahagikan
kepada:
ØPerkakasan
(hardware)
ØBahan
(software)
- Bahan cetak
*
Buku * Bahan Khusus *
Terbitan berkala
- Bahan bukan cetak
* Perkakasan * Perisian * Carta
* Permainan *
Audio * Bahan tiga segi
* Lutsinar * Video dll.
KOLEKSI PUSAT SUMBER
BAHAN CETAK
BAHAN BUKAN CETAK
PERKAKASAN
PENGGUNAAN PERPUSTAKAAN SECARA OPTIMUM
PSS tidak boleh sekadar bersifat menunggu pelanggan sahaja, bahkan PSS perlu menjadi nadi pembelajaran di sekolah.
KONSEP PEMBELAJARAN BERASASKAN SUMBER
Manusia belajar pada kasar 11% mendengar dan 83% melihat. Keupayaan mengingat pada kadar 20% apa yang di dengar dan 50& apa yang dilihat dan dengar.
KAEDAH PEMBELAJARAN BERASASKAN SUMBER
•meliputi satu mata pelajaran tertentu
atau melibatkan berbagai disiplin pelajaran
•dibimbing oleh guru dan berpusat kepada
murid
•bersifat individu atau secara kumpulan
•menggunakan bahan bagi pembelajaran
secara individu atau kumpulan
No comments:
Post a Comment