PENGENALAN
•Pengurusan disiplin pelajar adalah
satu aspek yang penting bagi
mewujudkan suasana yang kondusif dalam
pengajaran dan pembelajaran.
•Pengurusan yang baik dapat mengurangkan kes-kes salahlaku disiplin pelajar.
DEFINISI
DISIPLIN
•Mempunyai, menghargai dan menghayati perlakuan yang diharapkan oleh masyarakat.
•Pengkodan yang tersurat dan tersirat untuk tujuan
mewujudkan konsistensi tingkah laku.
•Akidah atau
kepercayaan berpandukan ilmu peradaban tabii dan duniawi.
•Tindakan atau
peraturan.
Peraturan 4 dalam
Peraturan-Peraturan Pelajaran (Disiplin Sekolah) 1959:
(Tanggungjawab guru besar atas disiplin)
“Guru
Besar adalah
orang yang bertanggungjawab ke atas disiplin sekolah”
dan
bagi maksud itu hendaklah
“mempunyai kuasa ke atas
guru-guru dan murid-murid di sekolah itu.”
Peraturan 5 dalam Peraturan-Peraturan Pelajaran (Disiplin Sekolah) 1959:
(Kuasa-Kuasa guru besar)
Bagi maksud
menjaga disiplin dikalangan murid-murid,guru besar
hendaklah mempunyai kuasa menjalankan hukuman-hukuman sekolah yang biasa sebagaimana perlu atau
bermanfaat.
PERATURAN 10:
RAYUAN
(1) Ibu bapa atau penjaga mana-mana murid yang digantung persekolahannya atau dibuang sekolah di bawah peraturan 8(a) boleh merayu
(2) Ibu bapa atau penjaga mana-mana murid yang dibuang sekolah mengikut mana-mana perintah yang dibuat di bawah peraturan 8(b) atau peraturan 9 boleh, dalam tempoh SATU BULAN dari tarikh murid itu dibuang sekolah atau dari tarikh perintah yang disebut dalam peraturan 9(2) disampaikan kepadanya mengikut mana yang lebih lama, merayu kepada Menteri mengikut peruntukan-peruntukan seksyen 90 dan 91 ordinan.
(1) Ibu bapa atau penjaga mana-mana murid yang digantung persekolahannya atau dibuang sekolah di bawah peraturan 8(a) boleh merayu
(2) Ibu bapa atau penjaga mana-mana murid yang dibuang sekolah mengikut mana-mana perintah yang dibuat di bawah peraturan 8(b) atau peraturan 9 boleh, dalam tempoh SATU BULAN dari tarikh murid itu dibuang sekolah atau dari tarikh perintah yang disebut dalam peraturan 9(2) disampaikan kepadanya mengikut mana yang lebih lama, merayu kepada Menteri mengikut peruntukan-peruntukan seksyen 90 dan 91 ordinan.
PERATURAN 11Catatan dibuang sekolah dalam
sijil berhenti sekolah
Sijil berhenti sekolah tiap-tiap murid yang dibuang sekolah dibawah peruntukan-peruntukan peraturan 8 atau 9 hendaklah dicatat oleh guru besar dengan catatan yang menyatakan murid itu telah dibuang sekolah dibawah peruntukan–peruntukan peraturan-peraturan ini.
Sijil berhenti sekolah tiap-tiap murid yang dibuang sekolah dibawah peruntukan-peruntukan peraturan 8 atau 9 hendaklah dicatat oleh guru besar dengan catatan yang menyatakan murid itu telah dibuang sekolah dibawah peruntukan–peruntukan peraturan-peraturan ini.
PERATURAN 12
Syarat Masuk Balik Sekolah
Seseorang murid yang telah dibuang sekolah dengan perintah yang dibuat di bawah peraturan 9 tidak boleh selepas itu, (melainkan jika perintah itu telah terlebih dahulu dimansuhkan oleh pihak berkuasa yang membuatnya).
(a)masuk atau dibenarkan masuk ke dalam kawasan sekolah itu; atau
(b)diterima masuk sebagai seorang murid di mana-mana sekolah lain, tanpa kebenaran.
Syarat Masuk Balik Sekolah
Seseorang murid yang telah dibuang sekolah dengan perintah yang dibuat di bawah peraturan 9 tidak boleh selepas itu, (melainkan jika perintah itu telah terlebih dahulu dimansuhkan oleh pihak berkuasa yang membuatnya).
(a)masuk atau dibenarkan masuk ke dalam kawasan sekolah itu; atau
(b)diterima masuk sebagai seorang murid di mana-mana sekolah lain, tanpa kebenaran.
Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 8/1968:
“tiap-tiap guru hendaklah dapat menyelesaikan kebanyakan dari masalah tatatertib dan perkara-perkara kecil janganlah diserahkan kepada guru-guru besar”
“tiap-tiap guru hendaklah dapat menyelesaikan kebanyakan dari masalah tatatertib dan perkara-perkara kecil janganlah diserahkan kepada guru-guru besar”
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.
9/1975:
“semua guru hendaklah juga memahami benar-benar bahawa tiap-tiap mereka adalah bertanggungjawab untuk memelihara disiplin sesebuah sekolah"
“semua guru hendaklah juga memahami benar-benar bahawa tiap-tiap mereka adalah bertanggungjawab untuk memelihara disiplin sesebuah sekolah"
Surat
Pekeliling Ikhtisas
Bil.10/2001:
“….masalah disiplin mendapat perhatian
Jemaah Menteri dan menyarankan supaya bilangan
guru disiplin ditambah di
sekolah-sekolah.”
“….semua
guru hendaklah berfungsi sebagai
guru disiplin
dan berperanan membimbing
murid-murid…”
SURAT
PEK.IKHTISAS BIL: 7/2003 Kuasa Guru Merotan Murid
•Hukuman rotan
di khalayak sama
ada di perhimpunan atau
di bilik-bilik yang sedang berlangsung proses pengajaran dan pembelajaran adalah
dilarang.
•Tindakan sedemikian akan menjatuhkan maruah dan kesan negatif terhadap keperibadian seorang murid.
Surat
KPM KP(BS/HEP)8543/053(9) 2.8.2001
Pengurusan Pelajar Secara Kolektif
Kementerian Pendidikan memandang serius
akan gejala sosial
di kalangan pelajar.Oleh itu
pengurusan pelajar secara bersepadu/kolektif hendaklah dilaksanakan di semua sekolah khususnya yang melibatkan disiplin pelajar. Bagi
menjayakan program dan aktiviti di sekolah semua pihak yang terlibat hendaklah bersama-sama bertindak dengan halatuju yang sama.
Iaitu, Pengetua, Guru Penolong Kanan
1, Guru Penolong Kanan
HEM, Penyelia Petang,Guru-Guru Kaunseling,Guru Disiplin,Guru Tingkatan/kelas dan guru agama bersama-sama menjana tenaga untuk
menangani masalah disiplin yang timbul di sekolah.
Ini bermakna,seseorang guru tidak bertindak bersendirian tetapi
secara kolektif yang mewujudkan budaya
berpasukan.
SURAT
PEKELILING IKHTISAS BIL. 8/1983
Mengenakan Hukuman Biasa Terhadap
Murid-Murid yang Melakukan Perbuatan Salah laku yang Tidak Dinyatakan dalam
Peraturan-Peraturan Pelajaran.
Contoh
Mengetuk : menyekel
: menampar : mencubit hingga lebam : memulas telinga : mengenjut beberapa kali
sambil memegang telinga : mencela : mendera seperti berlari keliling padang
& menjemur
HUKUMAN TERSEBUT DILARANG SEBAB
Berbentuk penyeksaan
Berbentuk cacian
Liar dan Melampau
PENGENALAN
•Sistem
E-SSDM v2.0 merupakan penambahbaikan system SSDM sedia ada.
•Sistem
ini mementingkan Amalan
Baik
sebagai usaha menggalakkan amalan
nilai-nilai murni
dalam kalangan murid-murid yang bakal mencorakkan negara pada masa hadapan.
•Dengan
memasukkan elemen mata (markah) dalam sistem ini, status
sahsiah seseorang murid boleh dinilai dan dibantu ke arah kecemerlangan budi
pekerti.
TUJUAN
•Membantu
pihak sekolah dalam proses penentuan hukuman supaya selaras dengan Surat
Pekeliling Ikhtisas serta peraturan-peraturan sedia ada.
•Membantu
pihak sekolah dalam memantapkan pengurusan disiplin selaras dengan perkembangan
dunia teknologi maklumat dan komunikasi.
•Memastikan
murid-murid yang melakukan kesalahan disiplin dibantu sepenuhnya oleh Guru
Bimbingan dan Kaunseling
•Menjalin
rangkaian kerja yang jelas antara guru-guru, Ketua Guru Disiplin / GPK HEM,
Pengetua, Guru Bimbingan dan Kaunseling, murid-murid dan penjaga.
•Sebagai
pangkalan data disiplin murid dengan penyediaan pelbagai bentuk laporan.
PROSES KERJA
Perekodan kes salah laku
•Guru
melaporkan kes salah laku ke dalam sistem.
•Ketua
Guru Disiplin / GPK HEM menjalankan siasatan, dan jika sah, akan mencadangkan hukuman.
•Pengetua
boleh sama ada menukar hukuman dan mengesahkan hukuman.
•Ketua
Guru Disiplin / GPK HEM mengambil tindakan terhadap hukuman yang disahkan oleh
Pengetua.
•Pembantu
Pejabat menguruskan fail dan pengeposan surat.
•Guru
Bimbingan dan Kaunseling akan menjalankan sesi bimbingan dan kaunseling
terhadap murid-murid tersebut
Perekodan amalan baik
•Guru
melaporkan kes salah laku ke dalam sistem.
•Ketua
Guru Disiplin / GPK HEM menjalankan siasatan, dan jika sah, akan mencadangkan hukuman.
•Pengetua
boleh sama ada menukar hukuman dan mengesahkan hukuman.
•Ketua
Guru Disiplin / GPK HEM mengambil tindakan terhadap hukuman yang disahkan oleh
Pengetua.
•Pembantu
Pejabat menguruskan fail dan pengeposan surat.
•Guru
Bimbingan dan Kaunseling akan menjalankan sesi bimbingan dan kaunseling
terhadap murid-murid tersebut
Operasi sistem
•WEB
(ONLINE)
–Sistem
ini adalah berasaskan ‘Web’, yang boleh diakses oleh guru-guru, Ketua Guru
Disiplin / GPK HEM, Guru Bimbingan dan Kaunseling, Pengetua, Pegawai-pegawai
PPD, JPN, KPM, murid-murid, dan penjaga dengan agihan dan pecahan
tugas yang jelas
•ANDROID
–Selaras
dengan perkembangan dunia Teknologi Maklumat dan Komunikasi, sistem ini
dirancang capaiannya hingga kepada penggunaan Android dan Smart Phone
PERANAN DAN TUGAS
KOD KATEGORI KES
SENARAI KESALAHAN/KES KHAS (sistem SSDM)
SENARAI HUKUMAN
SENARAI AMALAN BAIK
No comments:
Post a Comment