Bilik darjah
´Tempat yang
kompleks dan sibuk, serta mempunyai ciri-ciri yang khusus, yang boleh
mempengaruhi murid dalam bilik darjah tersebut (Doyle, 1986).
´Aktiviti dalam
bilik darjah melibatkan murid, guru, tugasan, ruang, masa, dan bahan
pembelajaran.
Pengurusan bilik darjah
´Cara yang
digunakan untuk mengurus aktiviti pengajaran, susunan fizikal, dan keadaan psikososial di dalam bilik
darjah, bagi memastikan penggunaan masa yang efisien dan juga mewujudkan
suasana pembelajaran yang mesra, sekali gus mengurangkan masalah tingkah laku
(Alberto & Troutman, 1986).
´Pengurusan
bilik darjah: proses yang melibatkan penyusunan fizikal sesebuah
bilik darjah, galakan komunikasi dan interaksi antara murid.
´Tujuannya
ialah untuk memudah cara atau mengendalikan pembelajaran murid di dalam kelas.
´Bilik darjah
merupakan persekitaran pembelajaran yang
merangkumi aspek murid, guru, ruang dan alat pembelajaran.
´Tugas mengajar
guru mengandungi dua elemen utama iaitu
penyampaian ilmu dan pengurusan bilik darjah.
´Tujuan dimensi penyampaian ilmu = mencapai
objektif pengajaran (jangka pendek) dan pencapaian akademik (jangka panjang)
(Contoh: teknik penyoalan, penilaian, perancangan, dll).
´Tujuan pengurusan bilik darjah = membentuk dan memelihara tingkah laku murid yang
menyumbang kepada dimensi penyampaian ilmu (Contoh: memberi ganjaran, memupuk
hubungan).
Pengurusan bilik darjah yang berkesan
´Menggalakkan
tingkah laku murid yang sesuai
´Membentuk
suasana pembelajaran yang positif
´Menjalinkan
hubungan interpersonal antara guru dengan murid dan murid dengan murid
´Menggunakan
masa yang diperuntukkan untuk pembelajaran dengan optimum
´Meningkatkan
penglibatan murid dalam aktiviti P&P
´Mengurangkan
masalah disiplin
´Pengurusan
rutin yang berkesan
´Murid belajar
mengawal dan menguruskan diri sendiri
Pengurusan persekitaran fizikal bilik darjah
´Membenarkan
guru memantau dengan mudah & cepat
´Kedudukan
guru berhampiran murid
´Pemandangan
murid jelas dan tidak terhalang
´Ruang
pergerakan yang selesa
´Akses
mudah kepada sumber pembelajaran
´Penggunaan
ruang pada dinding
´Wujud
ruang untuk aktiviti-aktiviti tertentu
´Beri
perhatian kepada pencahayaan, pengudaraan, dan perabot
´Kebersihan
´Susunan
kerusi meja murid yang fleksibel
´Tradisional
´Kumpulan
kecil
´Seminar
´Psikososial
merujuk kepada hubungan antara keperluan emosi individu
dengan persekitaran sosialnya
´Faktor
yang mempengaruhi psikososial bilik darjah:
´Pendekatan
pengajaran
´Gaya
kepimpinan guru
´Bentuk
komunikasi dan interaksi dalam bilik darjah
´Suasana
demokratik dalam bilik darjah
´Guru
sebagai pendidik & fasilitator
´Menimbulkan
persekitaran saling mempercayai & menghormati
´Percaya
setiap murid mempunyai kebolehan untuk berjaya
´Menunjukkan
contoh teladan yang baik
´Menjadikan
bilik darjah sebagai tempat yang selamat & seronok
´Menunjukkan
rasa cinta & semangat untuk mendidik
´Menyemai
semangat kekitaan
´Mengamalkan
komunikasi berkesan
Pengurusan pembelajaran
Aktiviti pengajaran berkumpulan
´Kaedah pengajaran yang memerlukan
pelajar menjalankan aktiviti dalam
kumpulan.
´Pengelompokan murid dibuat
berdasarkan peringkat kebolehan atau minat.
Tujuan pengajaran berkumpulan
´Memudahkan
guru membimbing murid.
´Menggalakkan
penglibatan aktif individu.
´Memupuk
kerjasama
antara murid.
´Memupuk
rasa tanggungjawab.
´Murid
yang cerdas boleh membantu murid yang lemah.
´Guru
beri tumpuan kepada pelajar yang sama peringkat kebolehan.
Bentuk pengajaran berkumpulan
Kumpulan mengikut kebolehan:
•Terdiri daripada pelajar yang sama
kebolehan.
´Cara
mengelompokkan pelajar: Guru memerhati dan mencatat pencapaian murid-murid
dalam aktiviti P&P dan kemudian secara berhati-hati membahagikan
murid-murid pada kumpulan-kumpulan tertentu mengikut kebolehan mereka.
•Dilabelkan sebagai kumpulan cerdas,
sederhana atau lemah.
•Memudahkan penguasaan sesuatu
kemahiran asas dalam mata pelajaran.
Kumpulan mengikut minat:
´Berdasarkan keseragaman minat atau bakat murid.
´Misalnya dalam mata pelajaran Muzik.
´Bersifat kekal atau sementara berdasarkan kepada aktiviti pelajaran, kehendak serta keperluan guru dan
murid.
Pengajaran Individu
´Setiap murid memiliki perbezaan dari segi kecerdasan, kebolehan, bakat, cita-cita dan minat.
´Setiap murid berhak untuk mendapatkan peluang perkembangan kecenderungan mereka secara menyeluruh.
Pengajaran dan pembelajaran individu
•Murid akan menguasai kemahiran mengikut kebolehan mereka.
•Guru harus memerhati dan mengetahui perbezaan ini. Ia dapat dikesan melalui kemahiran bertutur, membaca, menulis, mengira, menyelesaikan masalah, melukis dan menggunakan peralatan
dan bahan.
•Pada amnya, murid mengalami proses pembelajaran secara individu walaupun ketika di dalam kelas sama ada secara formal atau tidak formal.
Objektif pengajaran dan pembelajaran individu
•Murid dapat menguasai kemahiran asas seperti membaca, menulis dan mengira mengikut kebolehan masing-masing
•Murid mendapat panduan secara langsung daripada guru atau rakan sebaya
•Murid dapat memperkembang kemahiran berfikir dan bertindak dengan sendiri
•Meningkatkan keyakinan diri dan mempunyai motivasi untuk belajar
Panduan merancang & mengurus pembelajaran
´Mengenal
pasti sukatan pelajaran tertentu yang
sesuai dijalankan.
´Mengenal
pasti aktiviti yang telah dirancang untuk dilakukan.
´Memilih
dan mengumpul alat dan bahan pengajaran.
- Bahan cetak
- Bahan tayang
- Bahan audio
- Bahan tiga dimensi
Apakah bahan pengajaran?
´Apa sahaja yang digunakan dalam pengajaran merangkumi alat dan isi pelajaran
´Dikenali sebagai media pendidikan :-
-perkakasan -bahan atau perisian
´Digunakan sebagai rangsangan untuk mewujudkan situasi pembelajaran yang lebih bermakna
Mengapakah perlu bahan?
•Membantu guru menjelaskan apa yang hendak diajar
•Membantu murid memahami apa yang diajar
•Contoh:-
- penjelasan makna atau konsep
- sumber pengalaman
- mempelbagaikan kaedah dan teknik pengajaran
Jenis bahan dan penghasilannya
•Terbahagi kepada dua iaitu:-
- bahan hidup
- bahan bukan hidup
•Bahan hidup- manusia, haiwan, dan tumbuh-tumbuhan
•Bahan bukan hidup- elektronik (audio dan visual), bukan elektronik- (bahan cetak, bukan cetak), bahan-bahan 3 dimensi (semulajadi dan buatan manusia)
Perancangan bahan
´Perkara yang diutamakan dalam merancang penggunaan sesuatu bahan:-
Pentaksiran
•Terbahagi kepada dua iaitu:-
- bahan hidup
- bahan bukan hidup
•Bahan hidup- manusia, haiwan, dan tumbuh-tumbuhan
•Bahan bukan hidup- elektronik (audio dan visual), bukan elektronik- (bahan cetak, bukan cetak), bahan-bahan 3 dimensi (semulajadi dan buatan manusia)
Perancangan bahan
´Perkara yang diutamakan dalam merancang penggunaan sesuatu bahan:-
- jenis dan bentuk bahan
- cara bahan digunakan
- kemudahan mendapatkan bahan
Pentaksiran bilik darjah (PBD)
´Pentaksiran berterusan dalam sesi P&P
bagi
mendapatkan maklumat tentang perkembangan, kemajuan, kebolehan, dan pencapaian
murid.
´PBD
berlaku secara formatif dan sumatif
´PBD
tidak
membandingkan tahap penguasaan antara seorang murid
dengan murid yang lain, TETAPI bertujuan
untuk melihat perkembangan kemajuan
murid dalam pembelajaran di samping membantu guru menambah baik pengajaran
mereka.
Kepentingan (PBD)
´Mengesan
perkembangan
murid secara menyeluruh
´Mengenal
pasti kekuatan dan kelemahan murid dalam pembelajaran
´Mengetahui
keberkesanan pengajaran
´Merancang
dan mengubah suai kaedah pengajaran
´Mengambil
tindakan susulan yang sesuai dengan serta merta
No comments:
Post a Comment