Saturday, 8 December 2018

Bab 8: Strategi Pengurusan Bilik Pembelajaran


BILIK PEMBELAJARAN
*Umumnya, bilik darjah ialah tempat berlakunya proses PdP yang melibatkan pelajar dan guru.
*Khususnya ia merujuk kepada sebuah bilik tempat berlakunya proses PdP di sekolah.
*Biasanya mempunyai perabot seperti kerusi meja (guru dan pelajar), almari, papan kenyataan, dan papan hitam/putih.
*Bagi mata pelajaran tertentu, perabot dan alatan disediakan bersesuaian dengan mata pelajaran berkenaan.

JENIS-JENIS PEMBELAJARAN

*Bilik darjah tradisi
*Bilik darjah terbuka
*Bilik darjah bercantum
*Bilik darjah pra sekolah
*Bilik darjah Pembelajaran Abad ke 21
*Bilik darjah multimedia
*Bilik darjah mata pelajaran khas

BILIK DARJAH TRADISI
*Kerusi dan meja disusun baris demi baris.
*Sesuai untuk aktiviti PdP berbentuk seluruh kelas dan berpusatkan guru.
*Murid-murid yang mempunyai tubuh badan kecil/kurang aktif/ pendengaran yang kurang, biasanya ditempatkan di barisan hadapan.
*Aktiviti melibatkan murid dalam proses PdP jarang digunakan menyebabkan murid pasif semasa mendengar pengajaran guru. 

BILIK DARJAH TERBUKA
*Aktiviti PdP biasanya dijalankan secara berkumpulan/individu di beberapa tempat di bilik darjah secara serentak.
*Tiada kurikulum ditetapkan dan kebebasan diberikan kepada murid untuk memilih, merancang, dan melaksanakan aktiviti pembelajaran diminati.
*Ujian, peperiksaan, dan pemberian markah tidak diutamakan, malah dikurangkan kepada peringkat minimum.
*Murid-murid bebas untuk memilih kumpulan atau melaksanakan projek secara individu. 

BILIK DARJAH BERCANTUM
*Umur murid-murid dalam sesebuah kelas bercantum adalah berlainan, mengikut tahun persekolahan mereka.
*Bilangan murid dalam satu tahun persekolahan tidak melebihi 14 orang.
*Semasa guru mengajar murid dalam satu tahun persekolahan, murid-murid dari tahun persekolahan yang lain akan ditinggalkan untuk menjalankan aktiviti pembelajaran sendiri.
*Biasanya melibatkan sekolah-sekolah di kawasan terpencil/pedalaman dengan bilangan penduduk yang tidak ramai.


BILIK DARJAH PRASEKOLAH
*Kanak-kanak dalam lingkungan 4-6 tahun.
*Tempat melatih kanak-kanak dalam pendidikan asas secara informal.
*Kebanyakan aktiviti pembelajaraan melibatkan permainan.

*Dinding dihiasi dengan gambar/carta/kad berwarna warni.

BILIK DARJAH MULTIMEDIA
*Dilengkapi dengan komputer untuk aktiviti PdP.
*Pelajar digalakkan memperoleh maklumat melalui internet.
*Strategi PdP adalah berpusatkan pelajar dan bahan.
*Guru berperanan sebagai fasilitator.
*Interaksi pelajar dengan komputer adalah lebih banyak daripada interaksi sosial.


BILIK DARJAH MATA PELAJARAN KHAS

*Menjalankan aktiviti seperti amali/projek tertentu.
*Bilik darjah dilengkapi dengan alatan yang diperlukan untuk menjalankan aktiviti amali/projek (misalnya sinki, paip air, dll).
*Meja-kerusi disusun mengikut kumpulan.


CARTA ORGANISASI PENGURUSAN BILIK KHAS MATA PELAJARAN



STRATEGI PENGURUSAN BILIK DARJAH

 SAIZ BILIK DARJAH

*Saiz bilik darjah penting kerana ia menjamin keselesaan murid.
*Ukuran bilik darjah untuk 40 orang murid = 7m x 9 m.
*Mempunyai ruang yang cukup untuk bergerak dan menjalankan aktiviti

SUSUNAN BILIK DARJAH
*Susunan bilik darjah mempengaruhi faktor psikososial murid dan gaya pengajaran guru.
*Seharusnya memberi kemudahan kepada murid menjalankan aktiviti pembelajaran berpusatkan murid dan aktiviti kumpulan.





PERALATAN
*Kerusi dan meja murid (mesti sesuai dengan keadaan fizikal murid)
*Kerusi dan meja guru
*Papan hitam/putih
*Papan kenyataan (Jadual waktu, jadual bertugas, carta organisasi, pelan keselamatan, sudut mata pelajaran, sudut bacaan dan rujukan)
*Rak buku
*Bahan pengajaran dan pembelajaran

PENCAHAYAAN DAN PENGUDARAAN
*Mempunyai tingkap dan pintu yang mencukupi.
*Tingkap dan pintu dibuka untuk membolehkan udara masuk.
*Bilik darjah yang gelap dan tidak cukup terang akan menjejaskan penglihatan murid.
*Situasi ini menyebabkan murid mudah berasa letih dan mengantuk

CIRI KESELAMATAN
*Ruang kerja selesa – susun atur perabot
*Ruang kerja bersih dan selamat – tiada kesan minyak
*Cahaya dan pengudaraan yang cukup
*Tempat pengendalian enjin – pengudaraan yang cukup
*Sudut pameran/hasil kerja murid
*Stor (bilik khas/almari) untuk menyimpan alatan dan bahan
*Papan tanda “LARANGAN” “BAHAYA” yang jelas untuk kawasan mesin

BILIK PEMBELAJARAN ABAD KE 21 (PAK 21)
*Kerusi dan meja disusun mengikut kumpulan.
*Murid-murid dibahagikan kepada beberapa bentuk kumpulan mengikut tahap kebolehan.
*Menggalakkan interaksi antara guru-murid dan murid-murid.
*Aktiviti murid dapat dilaksanakan dalam keadaan aktif.
*Murid dibenarkan bergerak dan berbincang dengan guru atau rakan-rakan. 


No comments:

Post a Comment